Fundacja
Historia i informacje o Fundacji
Przychodnia
Macierzyństwo i Życie
 
Nauka Kościoła
Dokumenty
Naprotechnologia
Lekarze i instruktorzy

Teksty

Jako lekarz zgadzam się z tezami z listu biskupów

03/01/14

Jako lekarz nie mam żadnych wątpliwości co do słuszności diagnozy biskupów dotyczącej genderyzmu – twierdzi dr Maciej Barczentewicz, ginekolog, prezes zarządu Fundacji Instytut Leczenia Niepłodności Małżeńskiej w Lublinie. – Rolą Kościoła jest wyczuwanie niebezpieczeństwa – dodaje. 29 grudnia w kościołach czytany był list Episkopatu na Niedzielę Świętej Rodziny, poświęcony ideologii gender.

Publikujemy treść komentarza dr. Barczentewicza:
Przejdź do pełnej wersji tekstu »

Biskupi o gender – list pasterski na Niedzielę Świętej Rodziny

List Pasterski Episkopatu Polski
do duszpasterskiego wykorzystania
w Niedzielę Świętej Rodziny 2013 roku

Drogie Siostry, drodzy Bracia!
Każdego roku w Oktawie Narodzenia Pańskiego przeżywamy Niedzielę Świętej Rodziny. Kierujemy myśl ku naszym rodzinom i podejmujemy refleksję na temat sytuacji współczesnej rodziny. Dzisiejsza Ewangelia opowiada o tym, że Rodzina z Nazaretu w trudnych i niejasnych sytuacjach starała się odczytać i wypełnić wolę Bożą, dzięki czemu wychodziła z nich odnowiona. Takie zachowanie stanowi dla nas ważną wskazówkę, że także dzisiaj posłuszeństwo Bogu i Jego niezrozumiałej czasem woli jest gwarantem szczęścia w rodzinie.

Błogosławiony Jan Paweł II, do którego kanonizacji się przygotowujemy, przypomina, że prawda o instytucji małżeństwa jest „ponad wolą jednostek, kaprysami poszczególnych małżeństw, decyzjami organizmów społecznych i rządowych” (23 II 1980). Prawdy tej należy szukać u Boga, ponieważ „sam Bóg jest twórcą małżeństwa” (GS 48). To Bóg stworzył człowieka mężczyzną i kobietą, zaś bycie – w ciele i duszy – mężczyzną „dla” kobiety i kobietą „dla” mężczyzny uczynił wielkim i niezastąpionym darem oraz zadaniem w życiu małżeńskim. Rodzinę oparł na fundamencie małżeństwa złączonego na całe życie miłością nierozerwalną i wyłączną. Postanowił, że taka właśnie rodzina będzie właściwym środowiskiem rozwoju dzieci, którym przekaże życie oraz zapewni rozwój materialny i duchowy.
Przejdź do pełnej wersji tekstu »

Komunikat Zespołu Ekspertów ds. Bioetycznych Konferencji Episkopatu Polski w sprawie manipulacji informacjami naukowymi dotyczącymi procedury in vitro

25/06/13

Wobec pojawiających się tendencyjnych informacji wskazujących na brak negatywnych konsekwencji genetycznych u osób rodzących się w wyniku procedury zapłodnienia pozaustrojowego, jako Zespół Ekspertów ds. Bioetycznych Konferencji Episkopatu Polski, stanowczo stwierdzamy, że osoby formułujące takie tezy wprowadzają w błąd opinię publiczną. Badania naukowe potwierdzają procentowo znaczące występowanie negatywnych zmian u dzieci poczętych metodą zapłodnienia pozaustrojowego. Wskazywane niebezpieczeństwo występowania niepożądanych skutków genetycznych i zdrowotnych, zarówno wobec konkretnych osób, jak i w wymiarze populacyjnym, znajduje potwierdzenie w badaniach klinicznych i eksperymentalnych na modelach biologicznych.
Przejdź do pełnej wersji tekstu »

Żywe tarcze postchrzecijańskiego świata

24/06/13

Niedawno w czasie debaty sejmowej poświęconej refundacji in vitro na galerii pojawiły się dzieci. Gdy jeden z posłów dość szczegółowo opisywał, jak w praktyce wygląda stosowanie tej metody wspomaganego rozrodu, rozległy się karcące głosy, że parlamentarzysta stygmatyzuje dzieci i może spowodować u nich nieuzasadnione poczucie winy. Poseł Jerzy Rębek (PiS), bo o niego chodzi, powiedział tylko tyle i aż tyle:

Niech to usłyszy najmłodsze pokolenie: żeby siostrzyczka lub braciszek narodzili się z in vitro, kilkoro spośród nich musi umrzeć. To narusza piąte przykazanie, które mówi: Nie zabijaj. Biorę odpowiedzialność za te słowa.
Przejdź do pełnej wersji tekstu »

Dokument Konferencji Episkopatu Polski „O wyzwaniach bioetycznych, przed którymi stoi współczesny człowiek”

10/04/13

„Upomnę się też u człowieka o życie człowieka i u każdego – o życie brata” (Rdz 9,5)

1. Człowiek dobrej woli wobec cywilizacji śmierci i na rzecz kultury życia

Prawo do życia jest fundamentalnym prawem człowieka, na którym wyrastają wszystkie jego pozostałe prawa. Ono jest też podstawą wszystkich innych dóbr, które stają się udziałem człowieka. Paleta stanowisk jest tu imponująco rozbudowana, co sprawia, że pierwszym zadaniem chrześcijanina jest ukształtowanie swojego sumienia w zgodzie z nauczaniem Kościoła oraz uzyskanie poprawnej i rzetelnej wiedzy na temat początków człowieka. Nie wolno opierać się na uproszczonych informacjach medialnych. Uczciwość i roztropność – niezbędne do rozstrzygania najbardziej fundamentalnych pytań – buduje się na wrażliwości moralnej i wiedzy. Przejdź do pełnej wersji tekstu »

Nie eksperymentujmy na człowieku

14/03/13

rozmawiał Tomasz Królak / pm, 2013-03-05
Choć nie zakończyły się jeszcze badania dotyczące technologii wspomaganego rozrodu u zwierząt, już stosuje się ją u ludzi i to na masową skalę – podkreśla w rozmowie z KAI prof. Andrzej Kochański.

Genetyk zwraca uwagę, iż z prowadzonych na świecie badań jednoznacznie wynika, że w populacji dzieci poczętych in vitro występuje zwiększony odsetek wad wrodzonych.
Przejdź do pełnej wersji tekstu »

Za in vitro zapłacą potomkowie

Znam kulisy powstawania in vitro. Wiem, jakie kryją się za tym niegodziwości. Mówię in vitro „nie”, ponieważ jestem genetykiem – mówi prof. Alina Midro. Przeciw sztucznemu zapłodnieniu jest wielu znanych naukowców, lecz media nie nagłaśniają ich wypowiedzi. Przejdź do pełnej wersji tekstu »

Leczymy endometriozę

zdjecie
A.Kruczek/Nasz Dziennik

Małgorzata JędrzejczykPod patronatem „Naszego Dziennika”
Z dr. Maciejem Barczentewiczem, szefem Przychodni Specjalistycznej „Macierzyństwo i Życie”, prezesem Fundacji Instytut Leczenia Niepłodności Małżeńskiej im. Jana Pawła II w Lublinie, rozmawia Małgorzata Jędrzejczyk

Panie Doktorze, naprotechnologia już od kilku lat rozwija się w Polsce. Możemy mówić o sukcesie tej metody leczenia w naszym kraju. Dlaczego małżeństwa decydują się właśnie na naprotechnologię?

Przejdź do pełnej wersji tekstu »

Nadchodzi rewolucja życia

28/01/13

Gdy przeczytałem 7 paragraf „Humanae vitae” od razu zrozumiałem, że Kościół nie może nauczać niczego innego, że on musi głosić to, co głosi. Bardzo mocno poruszył mnie też fragment, w którym Paweł VI otwarcie i wprost zaapelował do naukowców i lekarzy, by zajęli się poważnymi badaniami w tej sprawie. Miałem wrażenie, że papież mówi do mnie: ej, ty, Thomas, zajmij się tym. I zająłem się tym. To było dla mnie zupełnie oczywiste, że muszę coś z tym zrobić – opowiada o początkach NaProTechnology Thomas Hilgers.

Dlaczego jest Pan katolikiem?

Urodziłem się w rodzinie katolickiej.

I to jedyny powód, dla którego jest Pan katolikiem?

Oczywiście nie. Jeszcze w college’u wiele myślałem o kwestiach religijnych i obyczajowych. Zastanawiałem się nad rozwodami, stosunkami przedmałżeńskimi. Wiedziałem, że Kościół jest im przeciwny, ale nie wiedziałem dokładnie dlaczego. Po kilku latach rozmyślań i poszukiwań doszedłem do wniosku, że Kościół ma w tych sprawach rację. I dlatego, gdy pojawiła się encyklika Pawła VI „Humanae vitae”, to natychmiast ja kupiłem, przeczytałem, i bez problemów zaakceptowałem jej treść.

A skąd brało się to przekonanie, o którym pan wspomniał, że nauczanie w sprawie antykoncepcji się zmieni?

Przejdź do pełnej wersji tekstu »

Ks. Kieniewicz: naprotechnologia zrodziła się z etyki

Niepłodność, leczenie w naprotechnologii, relacje między genetyką a etyką – to tematyka, którą podjęli specjaliści z zakresu naprotechnologii podczas odbywającej się 26 stycznia w Wyższym Instytucie Teologicznym w Częstochowie konferencji pt. „NaProTECHNOLOGY – po prostu dobra medycyna”.

Przejdź do pełnej wersji tekstu »