Fundacja
Historia i informacje o Fundacji
Przychodnia
Macierzyństwo i Życie
 
Nauka Kościoła
Dokumenty
Naprotechnologia
Lekarze i instruktorzy

Aktualności

Adwentowy dzień skupienia „Czekając, aż przyjdzie..” (15.12.2018)

05/12/18

Krakowskie Duszpasterstwo Małżeństw Niepłodnych oraz Stowarzyszenie Wspierania Małżeństw Niepłodnych „Abraham i Sara” zapraszają na

adwentowy dzień skupienia „Czekając, aż przyjdzie..”

W programie:

  • konferencje o czekaniu – ks. Bogusław Kastelik
  • wykład o leczeniu niepłodności męskiej – naprotechnolog lek. Leszek Lachowicz
  • warsztaty psychologiczne „Jak przetrwać święta?”
  • adoracja, modlitwa czas na rozmowy,
  • wzajemne dzielenie się  doświadczeniem niepłodności

Termin: 15.12.2018 r. od godz.  9.00
Miejsce: klasztor Zgromadzenia Sióstr Najświętszej Rodziny z Nazaretu, ul. Nazaretańska 1, Kraków
Koszt: 60zł od osoby (120 od pary) przy zapisie do 9 grudnia. Opłata obejmuje przerwy kawowe oraz posiłki (obiad + kolacja)
Więcej informacji i zapisy: abrahamisara.pl

 

 

Wywiad z dr Maciejem Barczentewiczem – Rodzina wielodzietna to billboard

19/07/18

Zaproszenie na wykłady otwarte dla studentów, Lublin, 3-4 marca 2018

06/02/18

Międzynarodowe Warsztaty dla Lekarzy „FEMM Medical Management ” 2-4 marca 2018

11/01/18

Fundacja Instytut Leczenia Niepłodności Małżeńskiej im. św. Jana Pawła II (PL)
Fundacja FEMM – Fertility Education & Medical Management (USA)
we współpracy z Instytutem Psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II / Katedra Psychologii Rozwojowej

zapraszają na:

Międzynarodowe Warsztaty dla Lekarzy
„FEMM Medical Management ”

Fundacja FEMM (https://femmhealth.org) współpracuje z Reproductive Health Research Institute (RHRI) wspólnie opracowując protokoły medyczne oparte na najnowszych, standaryzowanych doniesieniach naukowych płynących z badań podstawowych i klinicznych.

Kurs przedstawi aktualne protokoły postępowania w endokrynologii ginekologicznej.

Program 3-dniowego kursu zawiera:

  • pogłębione spojrzenie na fizjologię i endokrynologię rozrodczości
  • przedstawienie protokołów diagnostyczno terapeutycznych RHRI w leczeniu zaburzeń czynności jajnika, menopauzie i niepłodności
  • analizę przypadków klinicznych

Kurs poprowadzi: Profesor Pilar Vigil BMed, MD, PhD, FACOG, członek Papieskiej Akademii Pro Vita

Termin:
2-4 marca 2018

Miejsce:
Centrum Transferu Wiedzy KUL, Al. Racławickie 14 /ul. H. Łopacińskiego 2, Lublin

Informacje o Prowadzącym:
Profesor Pilar Vigil ukończyła studia medyczne w 1982 roku na Pontifical Catholic University w Chile. Uzyskała specjalizację z ginekologii i położnictwa oraz doktorat z zakresu nauk biologicznych (fizjologii) w 1987 roku. Kontynuowała edukację i szkolenie pracując w Texas Institute for Reproductive Medicine (Houston, Texas, USA) oraz Royal Women’s Hospital w Melbourne (Australia). Profesor Vigil jest autorem ponad 100 publikacji w czasopismach i książkach medycznych. Jest również autorem trzech książek o tematyce związanej z niepłodnością. Zorganizowała i uczestniczyła jako prelegent w ponad 200 konferencjach i seminariach w ponad 30 krajach na świecie. Została kilkukrotnie nagrodzona tytułem „women leader” przyznawanym przez prasę w Chile oraz otrzymała wiele nagród za osiągnięcia naukowe w dziedzinie medycyny. Obecnie pracuje jako profesor nadzwyczajny na Pontifical Catholic University w Chile.
Od 1978 roku zajmuje się problemem płodności, niepłodności oraz metodami naturalnego planowania rodziny. Wspólnie z profesorem J.B. Brownem opracowała koncepcję „ovarian continuum”. Profesor Pilar jest członkiem Chilean Fertility Society, Chilean Reproduction Society, Latin-American Society For Research On Human Reproduction, Chilean Obstetricians and Gynaecologists Society, Chilean Natural Family Planning Society. Jest przewodniczącą San Lucas Academy (stowarzyszenie lekarzy katolickich w Chile) oraz prezesem Teen STAR International.
Pilar jest mężatką, ma 4 dzieci.

 

Rejestracja na warsztaty

FEMM Medical Management Course Schedule Lublin, 2-4 Marzec 2018

 REJESTRACJA W DNIACH OD 1 DO 31 STYCZNIA 2018

Rejestracja dokonana za pomocą formularza na stronie http://www.leczenie-nieplodnosci.pl/pl/femm-course-march-2018-registration/  jest warunkowa i zostanie anulowana, jeśli w ciągu 10 dni roboczych nie zostanie dostarczone Organizatorom potwierdzenie wpłaty opłaty.

Opłata za uczestnictwo w warsztatach dla lekarzy z Polski i Europy Wschodniej:
Od dnia 1  stycznia do 31 stycznia  2018:   1500 zł

 Ilość miejsc ograniczona, zapisy wg kolejności wpłat na konto.


Dear FEMM friends:

Our first medical training course for 2018 will be held in Lublin, Poland, March 2-4. Registration details, plus accommodation information, is available on theregistration page; register now to hold your spot, or reach out to us to learn more. The course will be an exciting chance to discuss the principles of FEMM medical management, receive updates on the most recent research, and share patient case discussions. 

Registration is also open for our medical training course in New York, June 1-3.

As always, we love hearing from you.

     SIGN UP FOR MEDICAL TRAINING 

KAI: Książka genetyków i teologów „Wobec in vitro”

01/12/17

 

„Wobec in vitro” – to praca zbiorowa wybitnych specjalistów, która ukazuje problem zapłodnienia pozaustrojowego z punktu widzenia genetyki, moralności, filozofii, teologii i prawa. W dobie zagorzałych sporów i emocji to kompendium wiedzy o istocie procedury, jej konsekwencjach etycznych i prawnych, jest niezbędne, tym bardziej wobec dość powszechnej ignorancji w tej dziedzinie.

Na czym polega metoda in vitro, która ma rozwiązać cywilizacyjny problem niepłodności, wyjaśnia dr Tadeusz Wasilewski. Krok po kroku pokazuje on kolejne etapy procedury. Przytacza też statystyki – efekty wieloletnich badań, które pokazują, jakie jest ryzyko dla kobiety oraz dla zdrowia człowieka, który narodzi się w wyniku tego wynalazku. Ekspert stwierdza jasno, że in vitro jest raczej wielkim eksperymentem prowadzonym na istotach ludzkich niż sposobem leczenia niepłodności. A procedura ta prowadzi do łamania szacunku do godności człowieka, bo czym innym jak nie tym jest hodowla, transfer, mrożenie zarodków czy unicestwianie embrionów nadliczbowych. Genetyk prof. Alina T. Midro wyjaśnia, jakie są zagrożenia na gruncie genetyki przy zapłodnieniu pozaustrojowym oraz jakie zaburzenia genetyczne mogą wystąpić u ludzi, którzy w ten sposób przyszli na świat.

Ks. prof. Piotr Morciniec omawia moralne aspekty in vitro, wskazuje źródła popularności metody – m.in. postrzeganie rodzicielstwa jako „prawa do dziecka” i wyjaśnia, dlaczego jest ona niemoralna. W jej efekcie człowiek, osoba ludzka, staje się produktem i wytworem, który ma zaspokoić oczekiwania klienta. Także tekst ks. prof. Mariana Machinka wyjaśnia, na czym polega niegodziwość etyczna tej metody, koncentrując rozważania na tożsamości i statusie embrionu. O metafizycznym statusie embrionu ludzkiego pisze ks. prof. Andrzej Maryniarczyk. Przestrzega, że „odmówienie metafizycznego statusu bytu ludzkiego zapłodnionej komórce jajowej otwiera drogę nie tylko do uprzedmiotowienia człowieka, ale wręcz przekreślenia prawdy o jego metafizycznej strukturze”. Pozaustrojowemu zapłodnieniu z punktu widzenia teologii poświęcony jest artykuł wybitnego teologa o. Jacka Salija OP, który również wyjaśnia, dlaczego godzi ono w godność osoby, a przy okazji demoralizuje uczonych, czujących się panami życia, kształtuje postawę własnościową wobec drugiego człowieka. Byłoby to niemożliwe, gdyby interpretacja procedury nie opierała się na błędzie antropologicznym, czyli materialistycznej koncepcji człowieka – wyjaśnia teolog. „Porzucając świadomie to, co dla naszego człowieczeństwa jest najbardziej fundamentalne, otwieramy drogę dla moralnej niegodziwości” – podsumowuje. Prof. Michał Królikowski i ks. Franciszek Longchamps de Berier piszą o prawnych aspektach bioetyki, a o darze płodności, wyjaśniając jej istotę – dr Maciej Barczentewicz.

„Wobec in vitro, Genetyczne, moralne, filozoficzne, teologiczne i prawne aspekty zapłodnienia pozaustrojowego”, Redakcja ks. Jacek Grzybowski, ks. Franciszek Longchamps de Berier. Jedność, Kielce 2017.

 

Rozdział napisany przez dr Macieja Barczentewicza pozwala dowiedzieć się:

  • czym jest niepłodność
  • jakie są bezpośrednie i pośrednie przyczyny niepłodności
  • jak często mamy do czynienia z obniżeniem płodności jak kształtuje się problem niepłodności na świecie
  • o historii problemów z ludzką prokreacją
  • czym jest naprotechnologia i jak wspomaga ludzką płodność
  • jak diagnozować i leczyć ludzką  niepłodność
  • czym jest naprawcza medycyna prokreacji

 

Spis treści rozdziału:


  1. Płodność jako dar i odpowiedzialność
  2. Niepłodność i epidemiologia obniżonej płodności
  3. Świadome obniżanie płodności
  4. Obniżona płodność – przyczyny behawioralne i psychologiczne
  5. Demografia
  6. Przemiany społeczno-ekonomiczne
  7. Wiek
  8. Palenie, tytoniu, alkohol, narkotyki
  9. Nadwaga i otyłość
  10. Czynniki zawodowe i środowiskowe – chemia, promieniowanie, ciepło
  11. Zakażenia przenoszone drogą płciową
  12. Kontrola urodzeń
  13. Czynniki psychologiczne
  14. Bezpłodność
  15. Obniżona płodność – diagnostyka i metody leczenia
  16. Naprawcza medycyna prokreacji (RRM – Restorative Reproductive Medicine)
  17. Naprotechnologia
  18. Diagnostyka nieinwazyjna
  19. Diagnostyka obrazowa w niepłodności
  20. Podział przyczyn medycznych obniżonej płodności
  21. Przyczyny kobiece
  22. Diagnostyka i leczenie operacyjne
  23. Diagnostyka i leczenie niepłodności męskiej
  24. Przyczyny i leczenie upośledzonej płodności męskiej
  25. Prezentacja leczonych pacjentów

 Zobacz materiał promujący książkę (strony 1-15)

Pomoc psychologiczna dla par starających się o potomstwo

30/11/17

W jakich problemach może pomóc psycholog parom małżeńskim starającym się o potomstwo?

W jakich problemach może pomóc psycholog parom małżeńskim starającym się o potomstwo?
  • trud zmagania się z oczekiwaniem na pojawienie się dziecka
  • nieprzyjemne emocje związane z kontaktami z najbliższymi, znajomymi uporczywie dopytującymi się” kiedy wreszcie będziecie mieli dziecko”
  • uczucie „cichej zazdrości” wobec kobiet w ciąży lub posiadających dzieci, poczucie winy z tym związane
  • pokojowa konfrontacja z prawdziwymi lub wyolbrzymionymi błędami popełnionymi w przeszłości, ich domniemany wpływ na poczęcie dziecka
  • przygotowanie ciała, psychiki i ducha męża i żony jako najważniejszego środowiska, w którym pojawi się dziecko
  • wzajemna komunikacja partnerska w małżeństwie w kontekście starań o dziecko
  • przeżycie i dojście do akceptacji strat, bolesnych doświadczeń z przeszłości, odkrycie ich sensu
  • stres i czynniki go wywołujące(stresory), związany z nimi lęk strach, poczucie bezradności
  • trudności w motywacji do systematycznej kontynuacji leczenia, stosowania się do zaleceń lekarza, dietetyka , instruktora modelu Creightona
Jestem człowiekiem, mężem, ojcem a potem psychologiem.
Nie obce są mi problemy ludzkie przeżywane nie tylko w oparciu o wiedzę książkową ale również o moje doświadczenie życiowe, problemy w rozwiązaniu, których pomagali mi inni ludzie.
Jeśli macie Państwo problemy nie wymienione wyżej, możemy wspólnie spróbować je rozwiązać.
Zapraszam na spotkanie – Wojciech Raiter

Od 30 listopada 2017 w przychodni będzie przyjmował doświadczony psycholog p. Wojciech Raiter.
Dla wszystkich zarejestrowanych pacjentów przychodni Macierzyństwo i Życie wprowadzamy możliwość jednej bezpłatnej konsultacji psychologicznej – możliwość skorzystania z porady bezpłatnej od 30.11 do 29.12.2017.
W sprawie terminu konsultacji prosimy o kontakt z rejestracją
– tel 81 534 31 04 lub 601 16 45 23,
lub email biuro@old.macierzynstwoizycie.pl

Zaproszenie na Konferencję MEDYCYNA SPERSONALIZOWANA W LECZENIU NIEPŁODNOŚCI – 02.12.2017

27/10/17

Zrzut ekranu 2017-10-27 o 12.03.45

>>>>>> Więcej informacji o konferencji TUTAJ

Zaproszenie na zebranie EUROPEAN INSTITUTE FOR FAMILY LIFE EDUCATION – 7 października 2017 roku

03/10/17

Naprotechnologia to nie medycyna? „Pozwólmy mówić faktom”

18/11/16

Naprotechnologia wychodzi z założenia, że problem, którego objawem jest niepłodność, trzeba usunąć. Metody wspomaganej reprodukcji skupiają się na obejściu problemu – mówi dr Maciej Barczentewicz.

Elżbieta Wiater: Jednym z najczęstszych argumentów przeciwko NaProTECHNOLOGY jest brak naukowych podstaw tej metody leczenia, w tym brak artykułów. Tymczasem każde wystąpienie naprotechnologa opiera się na dziesiątkach prac publikowanych w cenionych pismach medycznych (Human ReproductionBritish Medical Journal). Skąd więc ta opinia?

Dr med. Maciej Barczentewicz*: Wszystko zależy od słowa-klucza, jakiego użyje się przy wyszukiwaniu w bazie publikacji medycznych. Jeśli chodzi o artykuły zawierające słowo „NaProTECHNOLOGY”, to rzeczywiście są tam tylko dwa: J.B. Stanford, T.A. Parnell, Ph.C. Boyle, Outcomes From Treatment of Infertility With Natural Procreative Technology in an Irish General Practice (2008) oraz E. Tham, K. Schliep, J. Stanford, Natural procreative technology for infertility and recurrent miscarriage: Outcomes in a Canadian family practice (2012). W zestawieniu z kilkuset tysiącami rekordów na temat IVF to rzeczywiście prawie nic.

Jeśli jednak zaczniemy wyszukiwać według słów odnoszących się do stosowanych w napro terapii (np. laparoskopia, histerosalpingografia, radiologia zabiegowa, chirurgia ginekologiczna itp.) czy sposobów diagnozowania (znaczenie śluzu płodnego, naturalne metody planowania rodziny itp.), wyniki będą inne. Liczba artykułów na te szczegółowe tematy jest o wiele większa, a naprotechnolodzy leczą w oparciu o zawartą w nich wiedzę.

Z tego powodu w tej chwili używamy na określenie naszego podejścia terapeutycznego szerszego pojęcia: Restorative Reproduction Medicine (RRM) – medycyna naprawcza prokreacji. Stosując je, chcemy dotrzeć do większej grupy lekarzy, szczególnie ludzi młodych, którzy są otwarci na nowe podejścia.

Czym ona różni się od metod wspomaganej reprodukcji, takich jak np. in vitro?

Różnica tkwi w założeniach dotyczących celu działań diagnostycznych i terapeutycznych. Medycyna naprawcza wychodzi z założenia, że problem, którego objawem jest niepłodność, trzeba usunąć. Wszystkie zaburzenia dotyczące przekazywania życia mają swoją przyczynę i leczenie. RRM polega na jej odszukaniu i usunięciu, dzięki czemu uzyskujemy powrót płodności, co skutkuje poczęciem i urodzeniem dzieci. Metody wspomaganej reprodukcji skupiają się na obejściu problemu – para, która dzięki nim uzyska dziecko, nadal pozostaje niepłodna. Celem jest uzyskanie potomstwa, a nie przywrócenie zdrowia prokreacyjnego.

Co stanowi o specyfice Restorative Reproductive Medicine?

Podstawą jest połączenie diagnostyki z obserwacją cyklu kobiety. Musi być zastosowana dowolna metoda obserwacji. Może to być ściśle związany z napro Model Creighton – z mojej wieloletniej praktyki wynika, że na obecną chwilę jest to najlepiej naukowo opracowana metoda. Można jednak stosować inne: polską, angielską, dr. Roetzera, podwójnego sprawdzenia, Bilingsów. Chodzi o nawiązanie relacji między fizjologią konkretnej pacjentki a stosowanym u niej leczeniem.

Obecnie w klasycznym podejściu brak elementu harmonijnie łączącego te dwa wymiary. Na studiach medycznych nie uczy się wspomnianych metod, a obecnie obowiązujący paradygmat mówi, że do płodności trzeba mieć podejście trochę jak do elektryczności: na zasadzie włącz-wyłącz. Jest niepotrzebna – bierzesz tabletkę, potrzebna – odstawiasz tabletkę, a jeśli nie uda się uzyskać poczęcia po odstawieniu – korzystasz z metod wspomaganego rozrodu. To jest skrajnie niefizjolgiczne.

Wspomniał pan o stosowanych w RRM sposobach leczenia. Jakie to sposoby?

Stosowane jest leczenie przyczynowe: chirurgiczne (np. usunięcie ognisk endometriozy, zrostów, niedrożności jajowodów), zachowawcze (np. suplementacja hormonalna w przypadku niedoborów, antybiotykoterapia przy infekcjach, stymulacja jajeczkowania przy nieprawidłowej owulacji) oraz dietetyczne (np. dieta niskowęglowodanowa przy insulinooporności w zespole policystycznych jajników, dieta eliminacyjna w chorobach o podłożu immunologicznym).

Diagnostyka laboratoryna, hormonalna i diagnostyka obrazowa, np. badania USG, jest oparta na fizjologicznym cyklu kobiety. Dzieki obserwacjom cyklu uzyskujemy „personalizację” leczenia – jest ono dostosowane do konkretnych osób, do określonej pary małżeńskiej.  W tym zakresie RRM różni się od klasycznego leczenia niepłodności. Dochodzi jeszcze jeden wyjątek – nie ma mowy o stosowaniu inseminacji i zapłodnienia pozaustrojowego. Korzystamy również w naszej przychodni z konsultacji psychologicznych, które mogą mieć istotne znaczenie wobec ogromnego napięcia emocjonalnego i stresu towarzyszącego diagnostyce i leczeniu niepłodności.

Czy obecnie są prowadzone badania naukowe dotyczące NaProTECHNOLOGY?

We współpracy z prof. Stanfordem opracowaliśmy wyniki naszego ośrodka w Lublinie z lat 2008-2012. Profesor chce to opublikować w czasopiśmie międzynarodowym jako trzecią pracę na temat tej metody leczenia. Będzie ona prezentować początki napro w Polsce. Jest to praca retrospektywna, na podstawie kartotek pacjentek – zawiera dane na temat tego, jakie były rozpoznania i jakie efekty leczenia (liczba poczęć, żywych urodzeń i poronień).

Prowadzone jest także badanie prospektywne iNEST: The international NaProTechnology Evaluation and Surveillance of  Treatment (Międzynarodowa Ewaluacja i Monitorowanie Skuteczności NaProTechnology w leczeniu niepłodności i poronień). Jest ono jeszcze bardziej miarodajne, gdyż już na początku założony w nim został zakres danych, jakie są zbierane, a do niektórych z nich nie było dostępu w badaniu retrospektywnym. Zostanie zakończone 31 grudnia 2016 i wyniki również zostaną opublikowane. W projekcie brały udział ośrodki z różnych krajów, mierzy on między innymi skuteczność NaProTECHNOLOGY.

Najnowszy projekt naukowy to STORRM: Surveillance of Treatment and Outcomes in Restorative Reproductive Medicine – badanie podobne do iNEST, ale z rozszerzeniem na inne metody rozpoznawania płodności niż Model Creightona.

Słuchając opowieści par, które leczyły się u konsultantów napro, mam wrażenie, że o ile środowisko lekarskie ma wciąż dystans do tej metody leczenia, to pacjenci przekonują się do niej coraz bardziej.

Nie reklamuję się w żaden sposób, przez co rozumiem, że nie wydaję pieniędzy na informowanie o mojej praktyce. Wystarczy, że moi pacjenci mówią innym o tej terapii. Trafiają do mnie na razie dwie grupy: ci, którzy nie akceptują in vitro ze względów religijnych lub z powodu innych przekonań oraz pary po nieudanych procedurach IVF. Ta ostatnia to grupa osób, które mają za sobą dwu-, trzykrotne niepowodzenie w programie in vitro. Rezygnują z niego, ale nie z leczenia. Próbują proponowanej przez nas terapii – części z nich jesteśmy w stanie pomóc, oczywiście nie wszystkim.

Zasugerowałem ostatnio jednej z pacjentek, żeby poszukała ginekologa, który poprowadzi jej ciążę, gdzieś bliżej miejsca zamieszkania, bo musiała dojeżdżać do Lublina. Zapytała: „Jak ja mam teraz iść do lekarki, która stwierdziła, że zostało nam tylko in vitro?”.Odpowiedziałem, że właśnie powinna to zrobić, żeby pokazać, że istnieją inne skuteczne metody leczenia. Skoro nie ma jeszcze wystarczającej liczby naukowych opracowań, trzeba pozwolić mówić faktom.


Dr Maciej Barczentewicz – mąż i ojciec 11 dzieci, ginekolog położnik; członek Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, Polskiego Towarzystwa Medycyny Perinatalnej i International Institute of Restorative Reproductive Medicine w Londynie. Prezes Zarządu Fundacji Instytut Leczenia Niepłodności Małżeńskiej im. Jana Pawła II

reiki

Elżbieta Wiater

dziennikarka, historyk i teolog. Współpracowała z Deon.pl, publikowała m.in. we „W Drodze”, „Przewodniku Katolickim”, „Christianitas”. Autorka książek, w tym pierwszej w Polsce publikacji na temat naprotechnologii: „NaProTECHNOLOGY. Ekologia płodności”.

Przekłamania ws. programu kompleksowej ochrony zdrowia prokreacyjnego w Polsce

Audycja do wysłuchania TUTAJ